Pestujte podľa chuti

Ak máte pri svojom dome záhradku, v ktorej okrem byliniek a okrasných rastlín pestujete i zeleninu, možno sa neviete rozhodnúť, čo presne zasadiť. Ľudia, ktorí zeleninu sadia na obrovskej ploche tento problém neriešia. Pokiaľ však toľko priestoru nemáte a vaša pestovateľská záľuba slúži skôr pre potešenie, ako nakŕmenie celej rodiny, zvoľte také druhy, z ktorých budete mať i čo najviac úžitku.

rajčata
 
V prvom rade sa zamyslite nad tým, akú zeleninu najčastejšie kupujete. Ak obľubujete napríklad zeleninové šaláty, určite sa nezaobídete bez listovej zeleniny, paradajok a poprípade šalátovej uhorky. Možno preferujete šaláty na kyslo. Vtedy sa vám určite zíde mrkva a reďkovka. Ak si svoj život neviete predstaviť bez talianskych pokrmov, voľba je jasná, potrebujete dostatočné zásoby paradajok, a to všetkých druhov. Ak sa na svoju pestovateľskú záľubu pozriete z tohto uhla pohľadu, budete ihneď vedieť, čo na jar vysiať. Ak totiž zasadíte dve paradajky, jeden karfiol a tri fazule, výsledok budete môcť akurát tak vystaviť ako výsledok vašej šikovnosti. Obed, alebo zaváraniny na zimu, si z nich však nepripravíte.
 
Všetko záleží od množstva priestoru, ktorý na pestovanie máte a taktiež vášho času. Ak viete, že záhradka je na vašom harmonograme až na piatom, či šiestom mieste, prispôsobte tomu aj množstvo rastlín,, ktoré vysadíte. Ak nebudete príliš experimentovať a vaša starostlivosť sa bude sústrediť napríklad na šesť paradajok, vaša úroda môže byť v konečnom dôsledku veľmi bohatá. Na jednej rastline dokáže narásť aj niekoľko kilogramov plodov. Navyše môžete siahnuť po rôznych druhoch. Zelené, červené, či žlté. V ponuke semien dnes nájdete druhy od výmyslu sveta.

hrášek
 
Nemusíte sa obmedzovať iba na jednu plodinu. Zasaďte si napríklad tri rôzne druhy a nejaké tie doplnky, ktoré sa k nim hodia. Reč je o bylinkách, či koreninách. Verte že ak začnete pestovať zeleninu týmto spôsobom, výsledok bude omnoho lepší.

Šplechnite si ju na tvár

Hľadáte kozmetiku na čisto prírodnej báze, no zároveň za ňu nechcete míňať horibilné sumy? Tie najjednoduchšie riešenia sú niekedy tie najúčinnejšie. Čistenie pleti, píling, ale i výživnú masku zvládnete s obyčajnou šalátovou uhorkou.

okurka
 
Kolieska z uhorky poukladané na tvári. To je obraz, ktorý poznáme z filmov, časopisov a máme ho tak nejako vrytý do podvedomia. Uhorka je však naozaj tou najvhodnejšou zeleninou, ktorá s pokožkou tváre dokáže urobiť zázraky. Obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín E a C. Ďalšou výhodou je vysoký obsah minerálnych látok. Spomenúť by sme mohli najmä draslík, horčík. Železo a zinok. Uhorky jednoducho obsahujú všetko, čo naša pokožka potrebuje.
 
Uhorku môžete využiť viacerými spôsobmi. ak nepoužívate úrodu zo svojej záhradky, ale kupovanú zeleninu, musíte ju vždy dôkladne poumývať. Tak sa zbavíte všetkých postrekov a chemických látok, ktoré by mohli pokožke poškodiť. Ak máte citlivú pokožku, uhorku ošúpte.
 

  • Najrýchlejším spôsobom sú kolieska uhorky, ktoré si poukladáte na tvár. Mali by na nej ostať aspoň dvadsať minút. V prvom rade vašej tvári dodajú dokonalú hydratáciu, pretože táto zelenina obsahuje vysoké množstvo vody.  Uhorky však pleť i čistia a sťahujú póry.

 modelka

  • Z uhoriek si môžete pripraviť aj čistiacu vodu. Stačí ich najemno nastrúhať a nechať chvíľku odstáť. Masu vezmite do rúk a vytlačte šťavu. Môžete ju i preliať cez sitko, aby vás neobťažovali drobné kúsky. Túto vodu nanesiete na tampónik a tvár si vyčistíte ako klasickou odličovacou vodou.

 

  • Zopár koliesok uhorky si nechajte vždy odložené v chladničke. Ak si ich ráno na pár minút priložíte pod oči, zbavia vás kruhov. Navyše dokážu vyhladiť aj drobné vrásky. Studený uhorkový obklad celkovo pomôže na unavenú a začervenanú pokožku.

 

  • Vyrobiť si môžete aj hydratačnú čistiacu masku. Nastrúhané uhorky zmiešajte s lyžicou jemného tvarohu, alebo jogurtu. Zmes naneste na tvár ako klasickú masku a nechajte zaschnúť. Potom si tvár opláchnite vodou a použite klasický krém.

Máte neposedné deti? Unavte ich.

Nie každé dieťa, ktoré nedokáže posedieť na mieste ani päť minút, stále pobehuje, rozhadzuje veci, kričí a potrebuje neustálu pozornosť, musí ihneď trpieť hyperaktivitou. Syndróm označovaný ako ADHD je jednou z porúch správania. Nejedná sa teda len o neposednosť, ale i mnoho ďalších problémov, ako napríklad nepozornosť, alebo agresívne správanie. Ak chcete mať istotu, že vaše dieťa týmto ochorením netrpí, navštívte psychológa. Nič tým nepokazíte a aspoň budete vedieť, že je vaše dieťa zdravé, len má v sebe nadbytok energie. Tento problém sa nevyrieši liekmi, ani žiadnymi špeciálnymi liečebnými postupmi. Svoje dieťa jednoducho musíte dostatočne zabaviť a unaviť.

chlapci
 
Šport a pohybová aktivita je základom. Môžete dieťa prihlásiť na športový krúžok, to však vo väčšine prípadov nebude úplne stačiť. Tréningy sa konajú raz, alebo dvakrát do týždňa, a to je na vybitie energie málo. Preto by ste mali pohybové aktivity s deťmi vykonávať i vy. Môžete sa chodiť pravidelne bicyklovať, hrať futbal, či volejbal na záhrade, alebo chodiť na dlhé prechádzky so psom.
 
Najhoršie je, ak svojej ratolesti dovolíte vykonávať činnosti, pri ktorých dlho sedí, alebo leží. Reč je samozrejme o počítači a televízií. Pri týchto aktivitách, sa v ňom totiž energia iba nahromaďuje. Neznamená to, že musíte počítač vyhodiť von oknom. Stačí ak budete dôslední. Hranie na počítači, alebo pozeranie televízie sú dobré aktivity napríklad na poobedňajšiu pauzu, alebo po návrate z dlhej prechádzky.
Aktivity, ktoré dieťa upokoja sú taktiež veľmi dôležité. Starším deťom môžete dať čítať napríklad zaujímavú knihu. Vhodné je i maľovanie, alebo akákoľvek tvorivá a výtvarná činnosť. Pri nej sa deti na jednej strane upokoja a na druhej taktiež vybijú svoju energiu.

bratři
 
Deti, ktoré majú nadbytok energie, by mali hlavne všetok čas tráviť aktívne. Nemusíte s nimi stále behať po záhrade, alebo prihlásiť na sto krúžkov. Zapojte ich napríklad od domácich prác, choďte na výlet, hrajte spolu spoločenské hry, alebo spoločne pohrabte popadané lístie na záhrade. 

Ako ušetriť pomocou domáceho rozpočtu

Ešte pred tým, než si začnete vytvárať prehľad o všetkých financiách, odporúčame vám vytvoriť si šablónu v zošite alebo excelovskú tabuľku, ktorá vám bude vyhovovať. Takáto šablóna vám ušetrí nie len čas, ale budete vďaka nej môcť uvedomiť, kam doteraz utekali vaše ťažko zarobené eurá.

mince

Krok 1.

Svoj osobný rozpočet začnite týmto krokom. Je potrebné zahrnúť všetky peniaze, ktoré v ten daný mesiac dostanete. Nevynechajte ani jeden cent – či už je to výplata zo zamestnania, brigády, peniaze od starých rodičov alebo príjem z prenájmu bytu. Toto všetko sú plusové položky vo vašom rozpočte. Pokiaľ máte príjem skôr nepravidelný, tak ako odrazový mostík použite priemer príjmov za posledných pár mesiacov.
Príklad:

  • mzda : 600 €
  • brigáda: 100 €
  • príjem z prenájmu: 250 €

hotvost

Krok 2.

V tejto fáze je potrebné, aby váš osobný rozpočet obsahoval zoznam všetkých pravidelných mesačných výdajov. Začnite takými, ktoré musíte bez debaty vyplatiť, nech sa deje čo chce. Patrí sem napríklad nájom, hypotéka, plyn, elektrina,… Neskôr pridajte ostatné výdaje, ako zábava, paušál za telefón, kino a iné.
Príklad:

  • Nájom: 350 €
  • Jedlo: 300 €
  • Telefón: 30 €

Krok 3.

Zapíšte si, aké máte finančné ciele. Je jedno, či ide o finančnú rezervu, dovolenku alebo si plánujete predčasne splatiť hypotéku. Vychádzajte z toho, čo je pre vás dôležité. Tieto peniaze si dávajte bokom, aby ste sa vyhli tomu, že ich miniete.
Príklad:

  • rezerva na 3 mesiace: 50 €
  • predčasné splatenie úveru: 30 €

Krok 4.

Odčítajte vaše zapísané výdaje od príjmov. Pokiaľ je výsledok kladný, tak zarábate viac, ako ste schopní minúť a preto sa môžete príležitostne potešiť nejakou odmenou. Pokiaľ je výsledok nula, tak máte presne toľko peňazí, koľko potrebujete. Pokiaľ je však výsledné číslo záporné, budete musieť prehodnotiť svoje výdaje alebo zvýšiť svoje príjmy.